|||| FORSIDEN |||| FORBEREDELSER |||| BÅT OG UTSTYR |||| LOGGEN |||| REISEBREV |||| KONTAKT ||||

lørdag 16.september 2006

Cascais og Porto Santo

Cascais og det store havet
Vi ble liggende i Cascais i nærmere en uke før vi satte kursen mot Porto Santo. Caiscais er en liten badeby rett ved Lisboa, og absolutt å foretrekke fremfor storbyens larm. Sjarmerende, brosteinsbelagte smågater og flere små badestrender. Prisen i marinaen var ikke av de rimeligste, med 35 Euro pr. døgn, men heldigvis ga de 20% avslag for ARC deltagere.

e603-cascais-k-j-500

Vi opplevde noe utrolig morsomt idet vi var i ferd med å forlate Cascais. På vei tilbake til båten, etter å ha ordnet de siste tingene på land, gikk jeg rett på mitt søskenbarn Marit fra Jørpeland! Hun var med ektemann og hans kollegaer på langhelg i Lisboa. De hadde tatt taxi ut hit for å kikke litt på livet i badebyen, uten anelse om at vi var der.

e610-kusine-500

Vi fikk en frisk seilas de første timene da vi satte kursen ut i havet. Vi hadde ligget i ro i nærmere en uke,og stiv kuling inn fra styrbord ble da litt i meste laget. Men vinden løyet etter hvert, og den andre dagen var det så rolig at vi kunne slippe oss ut i redningsliner etter båten. Slik fikk vi oss et forfriskende bad på 4000 meters dyp.

e617-4000m-500

PORTO SANTO
Opp av havet stiger Porto Santo med sine spisse fjelltopper. Havet rett utenfor er 3-4000 meter dypt, så man kan bare forestille seg hvilke veldige fjellformasjoner som befinner seg under havflaten. Og i nesten hele øyas lengde strekker sandstranden seg. Ren og fin, med klart vann. Og herlige 26 grader i vannet. Lokalfolk forteller at havtemperaturen her holder seg på over 20 grader hele året. De fleste turistene her, bortsett fra seilerne da, er folk fra Madeira som kommer hit for å nyte sommer og sand. Det er nemlig ingen naturlige strender på Madeira.

e633-kj-strand-500

Dette ligner på Kardemomeby, sa Julie første dagen vi var ute og ruslet i sentrum av Porto Santo. Og det var egentlig en god beskrivelse av stedet. Hvite, små murhus, palmer i gatene, hyggelige mennesker og ingen biler. Bare trikken og Tobias i tårnet manglet.

e662-kardemomme-500

Men i denne søvninge idyllen er det også moderne innslag. På torvet har de trådløst internett. Slik at folk kan ta med sin egen pc, sitte under en palme eller ved et kafèbord, og gjøre sine ting på nettet.

e657-havn-porto-santo

Øyas marina er et populært stopp for mange langturseilere. Det er et lite stykke å spasere inn til sentrum, men seilere får jo ellers ikke så mye mosjon. Da vi kom til øya var det flere andre norske båter her, nå er det flest franske og belgiske. Men også dette er hyggelige folk. Vi er blitt spesielt godt kjent med en fransk familie. De har en sønn på 14 som Katrine så absolutt har funnet tonen med.

e634-museum-j-500

Foruten mye strand og badeliv har vi også funnet litt tid til kulturelle innslag. Byen har et lite museum viet til portugisiske handels- og oppdagelsesreisende. Og siden Christoffer Columbus var gift med en kvinne fra Porto Santo, innkluderer de også ham blant sine egne.

colombus-ceremony

En av dagene leide vi bil og dro på øytur sammen med den franske familien. Øya er ikke større enn at vi like godt kunne gjort dette på sykkel, men sykkelutleie har ikke vært å oppdrive.

f647-lunsj-fam-fransk-500

Vi fikk dagens mosjon likevel. På nord-øst siden av øya hadde vi fått anbefalt en fin tursti. Det viste seg å være både bratt og relativt langt (med en bedre lunsj i magen og 35 grader i solen). Men vi fikk en fin opplevese i et variert og til tider svært dramatisk landskap.

untitled

Samme kveld var det avspark for en 3 dagers fest for Chr. Columbus. Eller Colombo som de kaller ham her. En kopi av hans skute stevnet for fulle seil mot til stranden. Og krydret med fanfarer og musikk steg hans menn i land. Her ble han tatt vel i mot av `spanskekongen og hans hoff`.

santamaria-arrival

colombus-ceremony2

Ett svar til “Cascais og Porto Santo”

1. Portugal er et wonderfull land! Både i Cascais, men også i det indre av Portugal. Fordi jeg liker det så mye jeg startet et firma for den. Føl deg velkommen til å besøke nettsiden min:)